Delfiineitä ja valkoisia hiekkarantoja Panglaolla

2018/01/16
Saarihyppely on Panglaolla lähestulkoon must. Ainakin jos uskoo kahden metrin välein näitä matkoja tarjoavia laminoituja lappuja heiluttelevia veikkosia.  Alona Beachilla et voi välttyä kuulemasta sanoja ”island hopping” ja ”Baligasac”, itse asiassa tulet kuulemaan niitä ihan väsymykseen saakka. Hyvä tapa päästä eroon näistä kaupustelijoista on kertoa joko juuri käyneensä, olevansa juuri menossa tai menevänsä sukeltamaan seuraavana päivänä.

Näissä rannalla miekkosten tarjoamissa reissuissa on yksi suuri houkutin, ne ovat halpoja. Saarihyppelyitä voi saada 400 peson (alle 10 euroa) persushintaan, mutta siihen hyvät puolet loppuvatkin. Nämä hinnat eivät sisällä mitään ylimääräistä, jokaisessa kohteessa on maksettava 100 peson sisäänpääsymaksu, veneet ovat täysiä ja rannoille saavutaan juuri tasan silloin kuin kaikki muutkin. Aikaa ei ole kunnon lounastauolle, snorkkelivälineistä joutuu pulittamaan ekstraa eikä aikaa ole varattu snorklaamiselle.

Päätimme panostaa tähän osioon kunnolla, valitsimme Lonely Planetin suositteleman järjestäjän, Pamilacan Island Dolphin & WhaleWatchingin, näimme hiukan vaivaa ja maksoimme paljon enemmän matkastamme, mutta saimme tilalle yhden reissun mielettömimmistä kokemuksista. Kolmen saaren saarihyppely maksoi 2500 pesoa (hiukan alta 50 euroa) per pää, mutta sisälsi kaiken. Sisäänpääsymaksut, snorkkelivälineet, vene vain meidän neljän käyttöön, meidän mieltymystemme mukainen aikataulu, opas ja lämmin lounas oli kaikki sisällytetty jo hintaan.

Aloitimme päivämme 5.30 aamulla, kun pikkubussi tuli hakemaan meitä hotelliltamme ja vei meidät viereiselle Boholin saarelle, josta veneemme lähti kohti aavaa ulappaa. Reissumme olisi varmasti ollut täydellinen, ellei seuraava olisi tapahtunut: istuuduttuamme katoksen alle, moottori ärähti käyntiin sellaisella äänellä, että tärykalvot paukkuivat. Moottori ärjyi ja jyrisi niin valtavalla äänellä, että hyvinvointimme oli vakavasti vaakalaudalla. ”Onkohan tämä tällaista koko matkan ajan?”, kysyin pahaa-aavistamattomasti juuri ennen kuin kierroksia lisättiin ja ärinä paukautti korvamme lukkoon. Suosittelemme siis lämpimästi korvatulppien käyttämistä tai ainakin varmuuden vuoksi mukaan pakkaamista.

Ellemme olisi tunnin päästä nähneet vapaana kirmaavia delfiinejä omassa elementissään, olisi vitutuskäyrä kohonnut itse kullakin varmasti otsasuonta tykyttävään muotoonsa. Ärjynä hiljeni meidän saapuessa aavalle merelle, jossa jo muutama paatti odotteli näköhavaintoja. Kiertelimme muita veneitä jännittävän kutkutuksen vallatessa mielemme ja minä jo odotin yhden delffarin pomppaavan veneemme yli aamuauringon paistaessa. Näin hyvä tuuri meillä ei kuitenkaan ollut, mutta totta tosiaan, pian oppaamme osoitti merelle, jossa hyvällä mielikuvituksella saattoi nähdä kiiltävän harmaan pinnan läikähtävän merenpinnan yläpuolella tai selkäevän jakavan merta.

Hihkuimme innoissamme, vaikka ensimmäinen näköhavainto olikin jäänyt hiukan kaukaiseksi. Pian delfiiniparvia tuli kuitenkin lisää, valtavat kahdenkymmenen delfiinin parvet uivat kilpaa merenpinnassa ilman välillä pärskähtäen. Eivät ne tehneet sirkustemppuja meidän iloksemme, mutta pari niistä loikkasi ilmaan tehden hassun vänkyrähypyn ja palaten sitten muun parven joukkoon. Se oli ihana hetki. Sormet osoittelivat joka puolelle ja riemunkiljahdukset sekä ihastuneet huokailut vuorottelivat veneessämme. Meren rauhoituttua ja meidän pulistessa näköhavainnoistamme innokkaasti lähdimme kohti ensimmäistä saarta.

Pamilacanin saari on pieni ja koralliriuttojen ympäröimä. Saarella on ainakin pari majoituslaitosta, joista toiseen lastasimme kamamme ja hörppäsimme vettä. Oppaamme jäi vahtimaan tavaroitamme sillä välin, kun snorklasimme hienoimpien riuttojen parissa, joita olen ikinä nähnyt, Edes lomalla vastaan tulleet muut riutat eivät ole pystyneet kilpailemaan tämän parituntisen kanssa, paitsi ehkä, ehkä, maailman toisiksi suurin riutta Apo Reef. Snorklauskohteita oli kaksi, toinen tarkasti suojeltu alue, jossa kaikkien piti käyttää pelastusliivejä ja toinen vähän vapaammin suojeltu heti majoituslaitosten etupihalla. Korallit ja kalat niiden ympäristössä välkkyivät kaikissa kuvitelluissa väreissä, vesi oli kuin linnunmaitoa ja kirkasta kuin ilma. Ehdottomasti yksi loman hienoimmista kokemuksista, joka kaiken lisäksi tuli yllättäen kuin puskista. Olin kuvitellut aikaisemmin nähneeni hyväkuntoista korallia, mutta sitten ymmärsin, kuinka paljon kuollutta niissä yleensä on.

Pamilacanin saarella söimme reissun parasta kalaa, joidenkin teki jopa mieli sanoa, että elämänsä parasta kalaa. Miedolla lämmölle hiljalleen hiillostettu, savuarominen Jackfish suli kielellä ja nosti riman heti alkulomasta aika korkealle. Lounaan jälkeen otimme puolen tunnin hieronnan (250 pesoa = vajaa 5 euroa) ja lähdimme rämisevällä veneellämme kohti Baligasacin saarta, jonne olimme toissapäivänä tehneet sukellusretken. Matka kestää yli tunnin, joten tungimme vessapaperia korviin ja otimme pienet päiväunet.

Baligasacilla meillä oli jälleen tavoitteena nähdä kilppareita etenkin ystäväpariskuntamme iloksi, he kun eivät näitä rauhallisen majesteettisia otuksia olleet vielä päässeet näkemään. Ja niitähän näki. Kilpparit sallivat meidän uida hyvinkin lähellä, nousivat pintaan välillä hengittämään ja palasivat takaisin 5-6 metrin syvyyteen syömään meriheinää. Vesi ei ollut ihan yhtä kirkasta kuin Pamilacanilla, mutta näkyvyys oli silti hyvä. Hienoja koralleita ei ainakaan Turtle Pointissa ollut ihan snorkkelointietäisyydellä. Vaihtoehtona olisi esimerkiksi ollut kalojen ruokkiminen toisessa spotissa, mutta meille valinta oli selvä. Halvoissa paketeissa joutuu pulittamaan ekstraa kaikesta, niin olisi ollut myös Baligasacilla snorklaamisesta.

Viimeinen kohde oli postikorttisaari Virgin Island, joka varmasti etenkin ilmakuvissa näyttää upealta valkohiekkaiselta paratiisisaarelta, mutta jolla ei todellisuudessa ollut muuta kuin hiekkaa. Halvat reissut vievät viereiselle hiekkasärkälle muiden veneiden joukkoon, meidän reissullamme pääsimme viereiselle isletille, jolla oli pitkän valkoisen hiekkasärkän lisäksi myös jonkinnäköinen rakennus, seimikuvaelma ja pientä kasvustoa. Täällä järjestettiin myös messuja kerran kuukaudessa. Tämä olisi varmasti ollut mieletön kokemus, jos olisi omalle kohdalle sattunut päivät.

Kaiken kaikkiaan ja veneen melusta huolimatta olimme hyvin tyytyväisiä päiväretkeemme. Reissu oli hintansa arvoinen ja etenkin arvosti rauhallista tahtia, omaa aikataulua, joka käytännössä tarkoitti sitä, ettei tarvinnut olla turistirysässä ollenkaan, sekä vaivattomuutta, kun kaikki sisältyi hintaan. Jos elämä vielä joskus vie tänne maailmankolkkaan, saatamme ottaa muutaman yön Pamilacanin saarelta, nauttia meren antimia ja viettää päivät snorklaillen tuossa ihmemaassa.

Kiitos, että jaksoit lukea jälleen pätkän tätä pientä matkaopasta! Olen erittäin iloinen ja kiitollinen kaikista kommenteista, mielipiteistä ja kysymyksistä, mitä mieleesi tulee, joten jätäthän kommenttia, laitat spostia tai viestiä vaikka instassa (@annithe)! Ihanaa uutta vuotta 2018 kaikille, meillä on superjännittäviä uutisia, jotka pääsen toivottavasti jakamaan heti ensi viikon alussa <3

4 kommenttia :

1. Ihania reissuja! :) Mekin otettiin Filippiineillä vähän kalliimpi snorklausreissu, jotta kaikki kulut varmasti sitten kuului pakettiin :) Filippiinit on kyllä niin ihana.. milloinkohan sitä pääsisi takaisin :D

2. Oi ihanaa näitte delfiinejäkin! Meidän snorklausretki täällä oli kyllä melko katastrofi, mutta nähtiin sentään hiukan sitä ihmeellistä vedenalaista maailmaa siellä. Sen verran siellä taitaa käydä porukkaa, että toivotaan, että paikasta pidetään huolta. Tuo Virgin Islandkin jäi meiltä välistä, vähän harmittaa! Mutta me ollaan just päätetty viettää 3 kuukautta tänä vuonna Filippiineillä, ehkä me mennään takaisin :)

3. Vitsit tuo kirkkaus ja turkoosi meri. <3 Filippiinit on mun ehkä suurin must-paikka Aasiassa, jossa en oo vielä käynyt.

4. Piti heti googlettaa, missä oikein on Panglao. Olen täysin samaa mieltä, että parempi vähän panostaa retkiin kuin ottaa massajärjestäjiltä. Markalla saa markan retkiä.